Burgerschapsonderwijs als fundament van ieder schoolplan. Klinkt logisch maar ook wel als muziek voor de toekomst. Scholen kennen de eindtermen en kerndoelen, maar om daar een gedegen en vakoverstijgend curriculum tegenaan te zetten vergt nogal wat. De crux is voor alle scholen dezelfde: waar halen we de tijd vandaan? Ontwikkeltijd is één maar onderwijstijd is een tweede. Het curriculum staat al. Vakgroepen hebben geen ruimte meer...
Wil je waardevol burgerschap implementeren in je onderwijs, dan is het niet iets wat je even aftikt. Burgerschap is onder andere leren participeren in de samenleving. Daar heb je anderen voor nodig dus in de school zouden we moeten streven naar een gezamenlijke aanpak.
Na mijn oprichting van De Amsterdamse MAVO zijn we met het team begonnen met de ontwikkeling van burgerschap. Daarna hebben we de vakken vormgegeven. Makkelijk praten dus? Klopt!
Maar uiteindelijk maakt het niet uit. Als er een wens is, en we ontwikkelen visie, zorgen voor draagvlak, creëren tijd en reserveren geld... zijn we al halverwege.
In mijn rol als beleidsadviseur ga ik graag, samen met een focusgroep, aan de slag aan de hand van deze methodiek.
Iedere fase vergt iets anders van de organisatie. Bij de opstart werk ik samen met de schoolleiding en/of focusgroep aan een schooleigen visie op burgerschap en het ontwikkelen van de doorlopende leerlijn(en). Daarna is het team aan zet en mogen de vakgroepen hun steentje bijdragen. In de laatste fase werken we samen met o.a. het ondersteunend personeel aan de burgerschapsborging en legt de focusgroep het laatste puzzelstuk: de meetbaarheid van burgerschapsontwikkeling.
Lars Hoogmoed
Onderwijs Oplossing
We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden
Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.